tisdag 25 mars 2014

Vecka 6, dag 5: ben och rygg

Ikväll satt träningen långt inne. Till slut orkade jag motivera mig att resa mig från soffan och rycka upp mig. Jag är glad att jag gjorde det för det blev ett riktigt bra pass! I början av programmet gillade jag inte riktigt det här passet, men ju fler gånger jag gör det, desto bättre blir det. 

Den stora behållningen med P90X är variationen, både i de enskilda passen och över veckan. Det här passet varvar hårda benövningar med pull-ups och det märks att man jobbar stora muskelgrupper. Bra dagar har ansträngningen inga gränser, något som för övrigt gäller alla styrkepassen i programmet. 

Det här är verkligen "extreme home fitness" som de påstår i marknadsföringen. Det enda negativa är tidsåtgången som gör att det kan vara svårt att få till träningen varje dag. Självklart förstår jag att träningstid och resultat hänger ihop, men en kompromiss mellan resultat och tid vore bra. P90X3 har snart funnits på marknaden i 3 månader, och är endast 30 minuter per dag. Det har däremot fått skiftande kritik, och de som gillar originalet har inte varit helt nöjda. Som jag nämnt förut lutar det åt ett av insanity-programmen när jag slutfört P90X, och då är det 45 minuter per dag vilket känns mer rimligt.

Imorgon blir det intervaller med Emanuel, 6* 500 m. Eventuellt avslutar jag med 2* 1000 m, men det får dagsformen avgöra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar