lördag 14 februari 2015

Sovmorgon? Träningsmorgon!!

Tyresta by kl 06:10. Det börjar ljusna i horisonten samtidigt som nymånen lyser.

Att optimera vardagen för träning är inte det lättaste, det gäller att utnyttja de luckor som finns. Speciellt när det gäller långdistanslöpning som tar lång tid. Där andra kanske inte ens ser att tiden finns, är det kanske i själva verket ett fönster för träning.

Imorse prövade jag att gå upp tidigt på morgonen och köra ett pass på 20 km traillöpning. Klockan ringde 04:45, och efter en Jurek-smoothie gav jag mig iväg några minuter efter 05:00. Planen var att börja i mörker och möta soluppgången i skogen.

Jag hade lite svårt att hitta rätt tempo först, men så fort jag kom in i skogen sänkte jag tempot och lade mig på "distance-mode". Det var härligt stilla i skogen, och underlaget var lättare idag än sist vi körde den här rundan. När jag passerade Tyresta by funderade jag kort på att förlänga med bylsjöslingan men valde att gå direkt på sörmlandsleden hemåt för att spara lite tid. 

Sörmlandsleden efter Tyresta var väldigt krävande som vanligt. Det är inte lika många som går här och den är redan innan snön väldigt teknisk. Hade en liten dipp i energin här, men fick nya krafter när solen gick upp. Snart kunde jag känna doften av hästarna på Skutans gård och slå av pannlampan. När jag väl kom fram till Skutan kändes allt mycket lättare och sen var det en lätt bit hem.

Väl hemma gräddade jag ciabattas på surdeg och njöt i fulla drag av många koppar kaffe och godaste smörgåsarna! 

Överlag en underbar runda, men tveksamt om det blir fler. Lösningen var inte helt optimal för andra i familjen. Imorgon väntar en sedvanlig söndagsrunda, ca 25-27 km. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar