måndag 22 december 2014

Stegring av löpningen


En kort analys av föregående veckor visar på en snabb ökning av distansen. Förra veckan innebar nytt rekord för mig med hela 62 km! Att jag redan nu ligger på den mängden känns jättebra, och att det är i terräng gör det hela ännu bättre. Jag tror att samma mängd på asfalt skulle slitit mycket mer på knän och leder, medans terrängen erbjuder mer jobb för musklerna samtidigt som det är skonsammare. Som en ytterligare bonus tränas även bålmuskulaturen på ett annat sätt när man hela tiden får hålla balansen och se till att varje steg är stabilt.

Just nu är löpningen enormt rolig och jag har verkligen flyttat min bekvämlighetszon vad gäller längden på passen. Att som i söndags kunna fortsätta springa efter 3 h i terräng och sluta på 28 km är jättekul. Framsteg föder ju som bekant nya mål, och det vore kul att komma över 200 km på en månad! Dessvärre kanske det är svårt just när julen står för dörren, men jag ska göra ett försök. Just nu ligger jag på 137 km i december, så det är ingen lätt match. Men långt ifrån omöjligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar