onsdag 7 januari 2015

Nyttigare mat

Jag har funderat i omgångar på vad som är nyttigare mat, men inte förräns nu har jag reflekterat över vilken mat som är bättre att springa långdistans på. Och kan det göra någon skillnad alls eller är det bara psykologiskt?

Efter att ha läst Scott Jureks bok så har jag tänkt till ytterligare ett steg, och eftersom jag planerar att ta träningen ett steg uppåt på skalan måste maten också ändras. Sen får jag se om jag upplever någon skillnad eller ej. Scott Jurek förespråkar vegan-kost, och så långt är jag inte beredd att ta det. Men på ett tidigt teststadium kommer jag nu att sluta äta kött för att känna om det blir någon skillnad på välbefinnande eller ork i träningen.

Zucchini och stekt ägg är ett alternativ till kött.

En god wok på zucchini, bönor och curry.

Svamp, lök, paprika och ruccola.

Morgondrink på banan, mango och spirulina.

Nyttiga snacks på solroskärnor, pumpakärnor, linfrön och sesamfrön. Går utmärkt att toppas med chiafrön.

Det finns kort sagt massor av varianter till traditionell kost, som dessutom smakar gott!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar