fredag 16 januari 2015

Bönor!


Här har jag lagt stora vita, svarta och kidneybönor i vatten. Att blötlägga själv är mycket billigare och ger mer smak!

Minnesota chili på bönor
Andra gången jag provar det här receptet, den här gången utan svamp så att min kära fru kan äta. I den här chilin är det enbart nyttiga saker och den ger både protein och rätt slags kolhydrater. 

Ingredienserna är:

Lök, vitlök, röd paprika, krossade tomater, chili, stora vita bönor, kidneybönor, svarta bönor, hel dinkel, salt, peppar och olivolja. Vatten efter behag.

Allt får puttra tillsammans i drygt 4 timmar (dinkeln tillsätts sista 40 min). Rätten har både härlig smak och konsistens. Dessutom blir den lätt stor så att man inte behöver laga den så ofta.

Hur känns det då med att inte äta kött? Som det har blivit de sista tre veckorna har jag ätit kött en gång i veckan. Sedan jag skar ned på kött mår jag mycket bättre i både kropp och själ. Jag känner mig piggare och blir inte hungrig på samma sätt som jag kunde bli tidigare. Jag vet än så länge inte om jag upplever någon skillnad i orken under träning, men jag kommer fortsätta en längre tid när jag ändå upplever en sådan stor förbättring i mitt allmänna välbefinnande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar