söndag 29 mars 2015

Premiärmilen - Race report


Idag var det äntligen dags för det första loppet för säsongen. Under vinterns alla mörka pass har tävlingssäsongen hägrat som en morot, en chans att se om träningen gett resultat. Och nu var det första loppet plötsligt här.

Mitt lopp idag blev inte alls som jag tänkt mig, men ändå blev det precis som jag ville ha det. Jag hade hoppats på solsken och vindstilla, men istället var det regn, snålblåst och 3 grader... Jag funderade mycket på hur jag skulle klä mig med tanke på regnet och bestämde mig för korta tights och en lite tjockare löpartröja.

Min plan för loppet var att öppna på 4:00-tempo men plötsligt vägrade min gps-klocka att starta. Så nu var jag tvungen att gissa mig fram till hur fort jag sprang. Jag har bara gjort en handfull fartpass under de sista veckorna, och att gissa mig till fart i högt tempo är något som jag inte är bra på. 

Medans starttiden kröp närmare satt jag och Andreas i bilens värme och diskuterade dagens lopp. Mycket handlade om vädret och hur vi skulle lösa frågan att inte bli kall innan start, men ändå inte bli för varm under själva loppet. Med 20 minuter kvar till start gav vi oss ut i regnet och värmde upp någon km. Här kändes det inte alls bra. Kroppen var tung och vänster ben ville inte alls vara med, utan envisades med att inte alls svara vid frånskjut. Jag pratade lite med en klubbkompis till Jonas på väg mot starten och väl där kändes det lite bättre. 

Eftersom jag inte har sprungit så många lopp bestämde jag mig att avvakta i början och se till att inte köra på för fort i början. Höll mig i bakkant i startfållan när starten gick och kom igång bra. De två första km var ganska trånga innan alla hade hittat sitt tempo. Jag oroade mig lite över att det gick för långsamt, men hade ingen koll alls. Vid två km kunde jag höra att personen bredvid mig låg på 8:45... På tok för sakta, men jag beslöt ändå att inte rusa iväg utan fortsätta med mitt lopp. 

Banan är ganska lättsprungen och när jag hittat mitt tempo började jag att avancera i startfältet. Löpningen kändes nu lugn och kontrollerad men ändå i bra fart. Vid varvningen lade jag in en liten fartökning och fortsatte mitt avancemang framåt. Jag hade fortfarande bra kraft kvar men började se framemot målgången. Efter 7 km fick jag påminna mig själv oftare om att inte tappa farten. Tiden gick ganska fort, och med en km kvar ökade jag farten en sista gång och njöt av nedförsbacken mot målrakan.

Väl i mål stannade min tid på 41:39! Pb med över 4 min. Jag är jättenöjd med den tiden och känns verkligen som en bra start på säsongen. Det var ett bra formbesked och jag lyckades att disponera loppet väldigt bra, och andra varvet blev tillochmed nytt pb på 5 km. Sen är frågan om jag kunde sprungit fortare? Och ja, det kunde jag gjort. Men jag är väldigt nöjd med hur jag kunde kontrollera hur pass mycket energi jag tog ut kände mig fräsch och stark under hela loppet!

Eftersom jag ställt bilen nära starten och hoppat över väskinlämningen så var jag och Andreas snart på väg hemåt och stannade på vegabaren för en sambal-burgare. Perfekt avslutning på en härlig tävlingsstart, vädret till trots.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar