lördag 21 mars 2015

Veckan som gått

Efter förra helgens kvällspass hade jag en dipp i min motivation. Det finns säkert många olika orsaker till det, men jag har försökt att hitta sätt att jobba vidare och nu känns det lite bättre. Jag har fått till en del pass med Freeletics och kört några löppass i lite snabbare tempo än vanligt.

De flesta av vinterns pass har varit i lugnt tempo och varit koncentrerade på att jobba länge. Det har inte blivit så många intervallpass som jag tänkt och jag prövade därför i veckan att köra 7 km progressivt. Jag inledde de tre första km på 4:30-tempo, och började sen att öka. Avslutande km gick på 4:22, 4:18, 4:18, 4:10. Farten på sista är någonstans där jag hoppas kunna lägga mig nästa helg på premiärmilen. Hela passet i snitt låg på 4:22/km vilket bara det skulle ge mig ett nytt pers på milen.

I fredags sprang jag 10 km lugnt men med en fartökning på slutet så sista km gick på 3:58! Det var riktigt skönt att kunna lägga mig under 4 min utan att behöva maxa i slutet på en mil. Första gången jag sprang samma runda under 50 min var jag helt slut och gav verkligen allt hela vägen. Nu kunde jag ta det lugnt och sänka sista km så landade jag på 49:15.

Igår kom vintern på besök igen, och vädret på förmiddagen var helt underbart. Jag fick en lucka efter frukosten och tog på mig skorna. Jag sprang och njöt av solen, fåglarna och bara av naturen i stort. I slutändan hamnade mitt bekväma tempo precis över 5 min/km vilket är lite fortare än det har varit på den skogsrundan. Att bara få komma ut så spontant i dagsljus var jätteskönt!

Förutom träning tycker jag om att baka bröd. Också en sak som det blivit mindre av på sistone, men nu fick jag till en sats frukostfrallor. Den här gången blev det en hybrid mellan jäst och surdeg som jag garnerade med chiafrön! De blev helt perfekta och var en bra start på helgen.

Ikväll väntar mörkret i skogen på nytt och antagligen blir jag själv igen. Osäker än så länge på upplägget, men jag gissar på rudan och antingen tre varv på 10 km-spåret eller två varv på 17 km-spåret. 

Lite bilder från lördagens tur:






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar