tisdag 18 juli 2017

Jungfruloppet!

Vid starten med Jungfrurauken i bakgrunden.

Jag gillar att tävla på andra platser än hemma, så vad passar bättre än att köra ett traillopp när man är på semester. 

Det här loppet fick helt ingå i min träning, och med det menar jag att jag inte förberett mig på något särskilt sätt. Sedan i lördags har jag sprungit fyra pass på tre dagar, och innan loppet spenderade vi dagen med goda vänner från tidig förmiddag. Jag skulle ge vad jag hade i dagsformen och helt enkelt se vad som kom av det.

Förra året sprang jag på 1:04.1 vilket jag helt klart ville straffa idag. Från start såg jag till att lägga mig en lagom jobbig fart och se till att hålla den. Allt kändes bra först, men efter 5 km sjönk farten något utan att jag kunde göra någonting åt det. Det fanns ingen "kraft" i benen och jag försökte istället låta bli att tappa för mycket fart. I slutändan kom jag in på 1:03.56. Tiden hoppades jag skulle bli bättre men som träningspass var det ett bra lopp.

Loppet är 13 km enligt arrangören och  går mestadels på singelspår utmed kusten från Lickershamn till Kinnerstugan. Spåret slingrar sig längs med kustlinjen och påminner mycket om Sörmlandsleden i sin karaktär med rötter och stenar och det är gott om små höjdskillnader. Bitvis är det lite lättare för att sedan bli mer tekniskt. 

En av de lättare partierna.

Otroligt vacker omgivning!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar